Архитектурни структури в древен Рим. Архитектурата на древен Рим и древните паметници на вечния град. Модерна архитектура на Рим

ТЕМА: ГРАДОШ

ЛЕКЦИЯ 5


Римското градоустройство е пряко продължение на гръцките градоустройствени традиции.

Има три периода в историята на Рим :

1) кралски (753 – 510 г. пр.н.е.),

2) републикански (510 – 27 г. пр.н.е.),

3) императорски (от 27 г. пр. н. е. до 476 г. сл. н. е.)

Най-характерните черти на римското градоустройство се формират под влияние на етруската култура. Етруските градове имаха редовно оформление (град Миса - съвременен Марзабото) и високо ниво на техническо оборудване за улици. Ширината на главните улици е 15 м, имат паваж, повдигнати тротоари, каменни прелези и канали за отводнителни канали. Всичко е от камък.

През (616 - 510 г. пр. н. е.) в Рим са построени жилищни сгради с атриуми и храмове на високи подиуми. Тосканският орден започва да се формира. изигра голяма роля

Елинистически традиции. Такива видове сгради като театър, стадион, палестра и перистил на жилищни сгради са заимствани от гърците.

Специален раздел на римското градоустройствено изкуство се състои от допълнения от римски архитекти на гръцки ансамбли в почти всички градове на Гърция: Олимпия, Милет, Атина, Александрия Египетска, Пергамон и др.

Римляните се отнасят внимателно към древногръцката архитектура, строейки предимно обикновени сгради, вярвайки, че подобряват незавършените ансамбли от миналото. Стремежът към завършеност и цялост на архитектурно-планировъчната композиция е един от основните художествени принципи на римското градоустройство.

Възникването на Рим се свързва с името на цар Ромул, който основава града на Палатинския хълм („Квадратния Рим“) според етруските обичаи (гадаене, знаци, бразда, ров и крепостни стени. Вътре в стените има град – урбс, около стените има померий.

IN царски периодвъзниква в долината между хълмовете Читалище, след отводняване на долината (от най-старото хидротехническо съоръжение в Рим - помийната яма на Максим).

Градът се простира до съседните хълмове, появява се радиална пътна система, през 578 - 533 г. пр.н.е. градът е заобиколен от стени, които обграждат повечето хълмове.

IN републикански периодХрамове възникват на Античния форум и Капитолийския хълм. Жилищните сгради са изградени от тухла и дърво.

Императорски периодсвързани с Пуническите войни (пуни – финикийци, основали Картаген). В резултат на Първата пуническа война (264 - 241 г. пр. н. е.) са завладени островите Сицилия, Корсика и Сардиния.

2-ри - (218 – 201 пр.н.е.) - Испания

3 – към нея - (149 – 146 пр.н.е.) - Картаген

По време на войните са построени и асфалтирани пътища и мостове. Край пътищата има пътни стълбове – милиарии. Отправната точка беше колона на Капитолийския хълм в Рим.



Край пътищата, на разстояние един ден преход, римляните изграждат градове, подобни на военни лагери. В центъра беше преториумът - палатката на главнокомандващия - претора. От лявата страна е иманярската (квесторска) шатра – questorium. От дясната страна на форума е палатката на легата (помощник на претора). По протежение на главната улица са били шатрите на трибуните, главните военачалници – по шест във всеки легион, и префектите – (началници – надзиратели).

Главната улица е широка 30 м, улица Претория е широка 15 м. Обща дължиналагери за два легиона - 645м.

Градове – колонии.

Разчленяването на градската територия започва с определяне на геометричния център на града и определяне на посоката на двете главни улици „кардо” – посока север – юг и „декуманус максимус” – запад – изток. По-късно ориентацията не беше толкова строга. Второстепенните улици са положени успоредно на посоките на главните улици.

Decumanus maximus - 12 m широк.

Кардо - 6м

Второстепенни улици - 4м

Основното кръстовище на града е тетранс- се отличава със специална архитектурна структура - четирилапа- кубична сграда с проходни проходи.

Тетрапилът е заменен от четири монументални стълба, разположени на главното градско кръстовище.

Входовете към града били белязани от триумфални арки (красиви градски порти).

Размерът на градовете не надвишава 14,7 хектара (Кремона). Болоня и Флоренция (10 хектара).

Аоста (26 - 25 г. пр. н. е.) 724 х 572 м - размер на града.

Големи блокове: 143 х 181 м. Амфитеатър, театър, бани, храм. Триумфалната арка.

В началото на имперския период Рим е бил град, от който се отклоняват сухопътни и морски пътища, свързващи го с такива далечни територии като Северна Африка, Мала Азия, Испания, Великобритания и др. Край пътищата имаше укрепени редовни градове. Рим напомни огромен паяк, който „покри“ огромна територия с мрежа от пътища и селища, простиращи се на над 4 хиляди километра.

В края на 1 век пр.н.е. Октавиан Август поема цялата военна власт (империя) в свои ръце и получава правото да се нарича император.

Беше златен век на това изкуство.

Поети: Вергилий, Хораций, Тибул, Овидий. Географ и историк Страбон.

Архитект Витрувий. Десет книги за архитектурата. Витрувий обобщава огромния опит на елинистичната и римската архитектура.

В 1-ва книга той говори за основните изисквания за избор на място за основаване на град :

Благоприятни климатични и топографски условия;

Наличие на питейна вода;

Водни и сухопътни пътни системи за търговия;

Плодородна земя.

Според Витрувий в областта на естетиката архитектите трябва да се придържат към ординация (система на ред), разумно разположение (оформление), хармония, симетрия (пропорционалност), декорум (съответствие) и разпределение (разпределение на ресурсите).

27 пр.н.е Рим се развива свободно между хълмовете, където са построени форуми, на Марсовото поле, където възникват грандиозни структури, портици и храмове. По хълмовете, сред градини и живописна природа, имало патрициански вили.

Строителството в града е извършено с частни средства, дори асфалтирането на пътищата. Особено известен с инженерната си дейност Агрипа, който ремонтира древни водопроводи - Aqua Apia, Anio Vetus, Aqua Ancia, Aqua Tepula - и построи нови - Aqua Julia и Aqua Virgo. Aqua Virgo снабдява с вода новите бани на Агрипа на Campus Martius. Общо в Рим са построени 700 басейна, 500 фонтана и 130 резервоара. Около баните Агрипа построява градини с портици, скулптури, големи басейни и канали, които служат като дренажи за влажните зони на Марсовото поле. Тази зона се превърна в място за забавление и празненства за жителите на града.

Името на император Август се свързва с развитието на главните хълмове на Рим: Капитолин и Палатин. На Капитолийския хълм са построени хълмовете на Юпитер и Аполон; на Палатинския хълм - дворец, градина, голям цирк. Римският форум е ремонтиран и завършен. Завършена е базиликата на Юлия, построени са мемориалният храм на Юлий Цезар, храмът на Кастор и Полукс, реновиран е храмът на Сатурн и е построен храмът на Конкорд. Продължи асфалтирането на форума.

Форумът съхранява материални останки от кралския и републиканския период от развитието на града: атриумът и храмът на весталките, кралските дворци, базиликата Емилия, храмът на Сатурн, трибуната за оратори - Рострата и др.

Forum Romanum – прекрасен архитектурен ансамбъл, отразяващ комбинация от гръцко и римско градоустройствено изкуство. Липсата на твърда правоъгълна форма и симетрия, наличието на сгради с различни размери, живописност, откритост и включване на околния пейзаж.

Нов августовски форум построен перпендикулярно на Форума на Цезар. Пространство с размери 50 х 100 м, оградено с колонада и екседра. В края на площада е храмът на Марс Ултор (т.е. отмъстителят). Форумът е бил ограден с високи 30-метрови стени, изолиращи го от града. Всъщност се създава полуградско и полувътрешно пространство, характерно за императорския Рим.Имаше красива мраморна настилка. Декоративна украса: скъп камък, бронз. Това беше полуградско, полувътрешно пространство, където не бяха допускани всички жители на града.

По време на династията на Флавиите (след 68 г.) е построен огромният Форум на мира и

Колизеум (75 - 80).Размерите на овалната основа са 188 х 144 м - 50 хиляди зрители, височина 48,5 м (над хълмовете, които не надвишават 36 м). Огромната купа на Колизеума зае централно място в града и се превърна в уникалното му статично ядро.. Връзката между Колизеума и Римския форум беше Арката на Тит(арх. Рабирий). Тя е построена върху прекъсване на релефа и записва посоката на свещената улица(Via Sacra). От другата страна на форума в подножието Капитолийския хълмМалък храм на Веспасиан е построен до храма на Конкорд.

Флавиев дворецна Палатинския хълм (арх. Рабирий) - комплекс от помещения, групирани около перистила. Сред тях особено се откроява тронната зала с размери 29 х 35 м.

Свързва се с името Рабирия Разходка през форумс храма на Минерва – ограден с висока стена, имал настилка (като форума на Август). Флавиевите сгради се отличават с по-голям мащаб от сградите от началото на века и са по-съвместими със статута на Рим като столица на империята.

2 век от н.е. Рим достига върха на своето развитие - превръща се в най-големия световен център.

Населението на Рим е 1 милион души. Пъстър социален състав на населението:

· Горен слой:

сенатори (едри земевладелци),

конници (чиновници, военачалници, земевладелци)

· Значителна част от римското население се състои от - плебеи: търговци, занаятчии, градска беднота

· роби- занаятчии, слуги,

· голямо число освободениживееше в града

· чужденците са сапсани, т.е. свободни лица, които нямат нито римско, нито латинско гражданство.

За да се борят и предотвратят възможни градски въстания (тъй като по-голямата част от населението принадлежеше към бедните класи), вътрешната политика на управляващите се провеждаше чрез даване на „хляб и зрелища“ на хората. В града имаше специални пунктове за раздаване на храна.

Второто средство за отвличане на вниманието на масите от въстанията са многобройни забавления и представления → Изграждане на стадиони, бани, амфитеатри, циркове.

Увеличаването на населението на Рим също се отрази на характера на жилищната архитектура.

Основното население е живяло в многоетажни сгради - инсулах.

през 1 век В Рим има 1790 имения

46 602 инсулина.

Всекидневните в инсули бяха групирани по коридорна система. Жилищните улици бяха тесни и тъмни, с ширина 5 м, височината на къщите беше 20 м.

Движението беше пешеходно; богатите жители на града бяха носени на покрити носилки.

Архитектурата на Древен Рим като отличително изкуство се формира през 4-1 век. пр.н.е д. Архитектурните паметници на Древен Рим сега, дори в руини, пленяват със своето величие. Римляните отбелязват началото на нова ера на световната архитектура, в която основното място принадлежи на обществени сгради, предназначени за огромен брой хора: базилики, бани (обществени бани), театри, амфитеатри, циркове, библиотеки, пазари. Списъкът на строителните структури в Рим трябва да включва и религиозни: храмове, олтари, гробници.

В целия древен свят архитектурата на Рим няма равна по висотата на инженерното изкуство, разнообразието от типове конструкции, богатството на композиционните форми и мащаба на строителството. Римляните въвеждат инженерни съоръжения (акведукти, мостове, пътища, пристанища, крепости, канали) като архитектурни обекти в градския, селския ансамбъл и ландшафта и използват нови строителни материали и конструкции. Те преработиха принципите на гръцката архитектура и преди всичко ордерната система: съчетаха реда с арка.

Не по-малко важно в развитието на римската култура е изкуството на елинизма с неговата архитектура, която гравитира към грандиозни мащаби и градски центрове. Но хуманистичният принцип, благородното величие и хармония, които са в основата на гръцкото изкуство, в Рим отстъпват място на тенденциите за превъзнасяне на властта на императорите и военната мощ на империята. Оттук и мащабните преувеличения, външните ефекти и фалшивият патос на огромни структури.

Разнообразието от структури и мащабът на строителството в Древен Рим се променя значително в сравнение с Гърция: издигат се колосален брой огромни сгради. Всичко това изисква промяна в техническите основи на строителството. Изпълнението на най-сложните задачи с помощта на стара технология стана невъзможно: в Рим се разработват и широко се използват фундаментално нови конструкции - тухла-бетон, които позволяват да се решат проблемите с покриването на големи участъци, да се ускори строителството многократно и - което е особено важно - ограничават използването на квалифицирани майстори, като преместват строителните процеси да се извършват от нискоквалифицирани и неквалифицирани работници-роби.

Около 4 век. пр.н.е д. хоросанът започва да се използва като свързващ материал (първо в каменната зидария), а към 2 век. пр.н.е разработи нова технологияизграждане на монолитни стени и сводове на базата на хоросани и дребни инертни камъни. Изкуствен монолит се получава чрез смесване на хоросан и пясък с трошен камък, наречен „римски бетон“. Хидравлични добавки вулканичен пясък- пуцолана (наречена на областта, от която е изнесена) го прави водоустойчив и много издръжлив. Това предизвика революция в строителството. Този тип зидария се извършва бързо и дава възможност да се експериментира с формата. Римляните са знаели всички предимства на изпечената глина и правенето на тухли различни форми, използван метал вместо дърво, за да се осигури пожарна безопасност на сградите, рационално използван камък при полагане на основата. Някои тайни на римските строители все още не са разгадани; например решението „римска малта“ все още е загадка за химиците.

Площадите на Рим и други градове бяха украсени с триумфални арки в чест на военните победи, статуи на императори и видни обществени фигури на държавата. Триумфалните арки са постоянна или временна монументална рамка на проход (обикновено сводеста), церемониална структура в чест на военни победи и други значими събития. Изграждането на триумфални арки и колони има преди всичко политическо значение. 30-метровата колона на Траян е украсена със спираловиден фриз с дължина 200 метра, изобразяващ военните подвизи на Траян, и е увенчана от статуя на императора, в основата на която е зазидана урна с праха му.

Най-значимата по размер куполна структура на древния свят е Пантеонът (от гръцки Pentheion - място, посветено на всички богове). Това е храм в името на всички богове, олицетворяващ идеята за единство на многобройните народи на империята. Главна частПантеонът е гръцки кръгъл храм, завършен от купол с диаметър 43,4 м, през чиито отвори прониква светлина във вътрешността на храма, поразителен със своето величие и простота на декорация.

Базиликата е служила като административна сграда, в която римляните са прекарвали по-голямата част от деня. Втората част от деня беше свързана с почивка и се проведе в термите. Баните представлявали сложна комбинация от сгради и помещения, свързани с отдих, спорт и хигиена. Те съдържаха стаи за гимнастика и лека атлетика, зали за отдих, разговори, представления, библиотеки, лекарски кабинети, бани, плувни басейни, търговски обекти, градини и дори стадион. Баните побираха около хиляда и повече души.

Термите са били свързани с потреблението на големи количества вода, така че към тях е бил свързан специален клон на водоснабдителната система - акведукти (мост-водопровод). Отоплението е извършено чрез котелни инсталации в сутерените. Акведуктите довеждат вода до Рим на разстояние от няколко десетки километра. Хвърлени през речните корита, те представляваха невероятна картина на непрекъсната ажурна аркада - едностепенна, двустепенна или дори понякога тристепенна. Изработени от камък, с ясни пропорции и силует, тези конструкции са прекрасни примери за единство на архитектурни форми и структури.

Сред обществените сгради на Древен Рим голяма групаизграждат грандиозни сгради. От тях най-известният и до днес е Колизеумът - амфитеатър, овална гигантска сграда с форма на купа. В центъра имаше арена, а под трибуните имаше помещения за оратори. Колизеумът е построен през 70-те - 90-те години. н. д. и побира 56 хиляди зрители.

Голяма група от сгради се състоеше от жилищни сгради различни видове, включително дворци и селски вили. Особено характерни за Рим са едноетажните имения (домуси). Строени са и жилищни сгради – инсули. Интериорът както на обществените, така и на жилищните сгради е украсен със скулптури, картини и мозайки. Картините визуално разширяват пространството на помещенията, представлявайки красив и разнообразен декор. Подовете бяха украсени с мозайки. Важна разлика между римския декор е голямата сложност и богатство на форми и материали. Използвайки разнообразни орнаментални мотиви, те създават най-причудливи комбинации, променят конструктивните системи, вплитат допълнителни и разнообразни детайли в композициите.

Древна римска скулптура

В областта на монументалната скулптура древните римляни остават далеч зад гърците и не създават толкова значими паметници, колкото гръцките. Но те обогатиха пластичното изкуство, като разкриха нови аспекти на живота, разработиха нов битов и исторически релеф, който формира най-важната част от архитектурния декор.

Най-доброто наследство на римската скулптура е портретът. Развива се като самостоятелен вид творчество от началото на I век. пр.н.е д. Римляните разбират този жанр по нов начин: за разлика от гръцките скулптори, те внимателно и бдително изучават лицето на конкретен човек с неговите уникални черти. В портретния жанр най-ярко се проявява оригиналният реализъм на римските скулптори, наблюдението и способността за обобщаване на наблюденията в определена художествена форма. Римските портрети исторически записват промени във външния вид на хората, техния морал и идеали.

Римляните са първите, които използват монументалната скулптура за пропагандни цели: те инсталират конни и пешеходни статуи на форуми (площади) - паметници на изключителни личности. В чест на паметни събития са издигнати триумфални конструкции - арки и колони.

Римската империя с право се смята за една от най-древните и мощни цивилизации. Тя даде на света уникална култура, която продължава да учудва и радва и до днес. От особен интерес е архитектурата на Древен Рим, която успя да съчетае най-добрите черти на древногръцкото и етруско наследство.

Характеристики на архитектурата на Древен Рим

Архитектурата на Древен Рим, като самобитна форма на изкуство, се формира в периода 4-1 век. пр.н.е д. Древните сгради само по чудо успяха да оцелеят до наши дни, въпреки многобройните войни и природни бедствия. Архитектурните паметници на древната римска архитектура все още пленяват със своето величие и монументалност.

И това не е изненадващо, защото древните римляни са тези, които отбелязват началото на нова ера в световната архитектура, започвайки изграждането на внушителни обществени сгради, предназначени за голям брой хора. Те включват театри и амфитеатри, пазари, библиотеки, бани, базилики и храмове.

Ориз. 1. Терма в Древен Рим.

При изграждането на държавата си древните римляни използват постиженията на гръцките и етруските майстори. И ако древните гърци са били тънки ценители на красивото в архитектурата, то римляните се показали като практични и далновидни строители. Заимствайки полезни идеи, те успяха да създадат уникална архитектура, който със своя наистина колосален размах успя да въплъти цялата сила в камъка велика империя, става негов символ в продължение на много векове.

Повечето известен паметникДревната римска архитектура е Колизеумът. Това е класически амфитеатър с внушителни размери, който е бил използван за развлекателни събития. На арената му се провеждаха гладиаторски битки, ожесточени битки на големи хищници и други забавления. През 3 век от н.е д. Колизеумът претърпя сериозни щети по време на голям пожар. Но е реставриран и оттогава привлича туристи от цял ​​свят.

Ориз. 2. Колизеумът.

Постиженията на архитектурата на Древен Рим

IN Древен святархитектурата на Рим е несравнима. Огромният мащаб на строителството, разнообразието от видове структури и композиционни форми и невероятните инженерни открития успяха да възвеличат Древен Рим и да укрепят неговата мощ и слава.

ТОП 4 статиикоито четат заедно с това

Най-значимите постижения от този период от историята включват:

  • Може би най-важното изобретение на древните римски архитекти е бетонът. Новият строителен материал се състои от вода, вар и трошен камък. Първоначално се използва при изграждането на пътища, но благодарение на удивителната си здравина и огнеустойчивост, бетонът заема водещо място в строителството архитектурни структури.

Изливайки бетон в пространството между две тухлени стени, архитектите постигнаха невероятна структурна стабилност и по този начин успяха да построят многоетажни сгради. Отвън е покрита с гранит или мрамор и богато украсена със скулптурни декорации.

  • Акведуктите - сводестите мостове - са едно от важните постижения на римските архитекти. Впоследствие техният дизайн служи като модел за изграждане на железопътни и други транспортни мостове.

Ориз. 3. Древни римски акведукти.

  • Солидността на древната римска архитектура стана възможна благодарение на използването на всички видове арки, подпори и извити тавани в строителството. Фасадите на амфитеатрите и мостовете бяха подсилени с редици аркади - характерна черта на архитектурата на Древен Рим.
  • Сводестите конструкции също се превърнаха в голямо изобретение. Свързвайки арките заедно, римските архитекти са успели да укрепят таванната конструкция и по този начин да получат свод. Изграждайки серия от арки под формата на затворен кръг, те създават купол. Впоследствие тези иновации послужиха като основа за развитието на много архитектурни тенденции.

Какво научихме?

Докато изучавахме доклада по темата „Архитектурата на Древен Рим“, накратко научихме най-важното за архитектурата на Древен Рим, разбрахме какво е повлияло на нейното развитие, какви характерни черти има. Научихме и кои са най-значимите постижения на древноримските архитекти и какво влияние са имали те върху развитието на архитектурните тенденции по света.

Тест по темата

Оценка на доклада

Среден рейтинг: 3.9. Общо получени оценки: 457.

Римската империя е една от древни цивилизациимир. Неговата история започва преди повече от три хиляди години и процъфтява през първите векове на нашата ера. Крахът на древната римска цивилизация се свързва с набезите на варварите, които също бележиха началото на унищожаването на огромен брой архитектурни структури от онова време. Само част от тях са оцелели до днес, но това е достатъчно, за да се насладите на величието и красотата на древните културни обекти.

Десетото място сред най-популярните архитектурни забележителности на Рим може безопасно да се даде на тази уникална структура. Причината за построяването на Триумфалната арка през 81 г. е превземането на Йерусалим десетилетие по-рано от император Тит.

Арката има една педя и се намира на Свещения път Via Sacra. Отличителна черта на сградата е удивителният барелеф вътре в арката, който изобразява процесия от войници, показващи своите трофеи, получени в Йерусалим.

Арката почти напълно е запазила първоначалния си вид, с изключение на липсата на статуя на самия Тит, излята от бронз, на върха на паметника.

Благодарение на уникалната си структура, този паметник се издига на 9-то място в класацията сред останалите. Колоната е посветена на император Траян, който произхожда от обикновени легионери, които укрепват и укрепват силата на Римската империя по време на неговото управление.

Паметникът е издигнат през 113 г. сл. Хр. Вътре е спираловидно стълбище, водещо до наблюдателна платформакапители, а външната страна на колоната е украсена с релефни епизоди от битки по време на войната между Дакия и Рим.

Основата на монумента, вътре в която са разположени урни с пепел, е гробът на император Траян, починал през 117 г. сл. Хр., и неговата спътница в живота.

Фонтанът Треви

Рим е запазил голям брой красиви фонтани, сред които най-популярен е фонтанът Треви, за който получи осмо място в списъка на атракциите.

Тази сграда има невероятна история. Още през 20 г. сл. н. е. император Октавиан Август създава водоснабдяване на жителите с чиста вода, захранвана от източник на 12 км от града. До 18-ти век сградата е имала скромен вид и едва през 1762 г., след тридесетгодишен период на строителство, тя придобива уникалния си вид.

Фонтанът е каменна скулптура на морския бог Нептун, заобиколен от много герои, поразителни с прецизността на своите детайли и изражения на лицата.

Баните на Каракала

Седмо място е за т.нар. комплекси за баня» Рим. Те са създадени при Марк Аврелий, императорът с прякор Каракала, през 3-ти век сл. н. е.

Сградата имаше много отделения, предназначени не само за измиване, но и за пълно отпускане, наслада и почивка на душата ви. Сградите включват самите бани (терми), библиотеки, места за театрални представления и гимназии.

Целта на тази сграда е да привлича хора и да популяризира термалните бани и затова императорите се стремят не само да украсят стените и подовете на сградата с уникални мозайки и мрамор, но също така събират множество скулптури и други художествени съкровища в нея.

Катакомби

Многобройни подземни лабиринтиРим, които са древни гробища на хора, канонизирани като светци.

Погребенията продължават от 1-ви до 5-ти век от н.е. През този период около 750 хиляди души са били погребани в гробниците, които наброяват повече от шестдесет.

Тъй като катакомбите са разположени по целия периметър на града в различните му части, няма конкретен вход към тях. Можете да влезете в подземните лабиринти, като изучавате официалните уебсайтове на гробниците.

Мавзолей на Адриан

Друга уникална сграда на Древен Рим - замъкът Сант Анджело - попада на пето място в класацията. През своята история това място е успяло да бъде гробница, затвор, резиденция на папи и хранилище на техните ценности, замък, а в момента е музей и архитектурен паметник.

Мавзолеят е построен през 139 г. сл. н. е. по заповед на самия император Адриан, който почита изкуството и архитектурата, за собственото си погребение.

Конструкцията представлява двадесетметрова сграда с цилиндрична форма и монтирана върху голяма квадратна основа. Първоначално горната част на конструкцията е била украсена със статуя на Адриан, представена под формата на бог Хелиос, управляващ колесницата. Прекрасен мост, украсен с голяма сумаантични скулптури.

Катедралата Свети Павел

Благодарение на статута му главната катедралаКатолическа църква, тази сграда се издига на четвърто място в класацията на известните архитектурни структури в Рим.

Строежът на катедралата продължи повече от четиридесет години и е резултат от работата на много известни скулптори и архитекти, като Микеланджело Буонароти, Джакомо дела Порта, Карло Мадерна.

Сградата има зашеметяваща фасада с корниз, увенчан със скулптури на единадесетте апостоли (с изключение на Петър), Йоан Кръстител и Исус Христос. А пред самата катедрала има статуи на Петър, който държи ключа към Небесното царство, и апостол Павел, който тържествено държи меч в ръката си.

Височината на купола, монтиран върху колоните на катедралата, остава най-високата в света и до днес - 138 метра.

Катедралата изумява със своя мащаб и огромно количествоотделения, облицовани със скулптури, картини, мазилка. Разходите за изграждането му били толкова огромни, че папа Лъв X бил принуден да продаде на Албрехт Бранденбургски правата за упражняване на индулгенции в германските земи, поради чийто егоизъм в бъдеще настъпило европейско разделение.

Челната тройка се отваря от храм, построен по заповед на император Адриан през 2 век сл. н. е. и посветен на всички богове.

Подобно на много други сгради на древен Рим, Пантеонът е гробница за погребение на много хора известни хора(Умберто I и Рафаел са погребани тук).

Най-популярната и уникална характеристика на конструкцията е кръглият отвор, разположен на покрива на купола, през който ярък, широк лъч светлина влиза в сградата по обяд.

Храмът е известен с богатата си вътрешна украса с цветен мрамор, красиви стенописи и величествена украса. И въпреки наличието на дебели стени и масивен купол, вътре се създава усещане за лекота и цялост на всички структури.

Второто място в класацията е за центъра на обществения живот в Рим - площад, построен на мястото на някогашна блатиста местност, използвана за гробища и отводнена с помощта на канализационни системи, няколко века пр.н.е.

Римският форум включваше такива великолепни архитектурни структури като храма на Веспасиан, храма на Сатурн и храма на Веста.

Храмът, посветен на бог Сатурн, построен 5 века пр.н.е., е претърпял много промени, свързани с постоянно унищожаване и възстановяване, и е достигнал до нашето време само под формата на няколко колони.

Приблизително същата съдба засегна и храма на Веспасиан, построен през 79 г. сл. н. е., от който сега са останали само три високи колони, извисяващи се на 15 метра над земята.

Само храмът на Веста, издигнат в чест на богинята на огнището, е достигнал до нашето време. След множество пожари, които избухнаха в сградата, беше решено тя да бъде затворена и поради това сградата се разпадна и стана много порутена.

Тази сграда с право се нарежда на първо място в списъка, тъй като отдавна не е просто величествена сграда, а неоспорим символ на Древен и модерен Рим.

Амфитеатърът е многоетажна сграда с овална форма с много арки с различни размери, разположени по периметъра. Изграждането на тази структура отне 8 години. Всеки слой е подсилен от колони, издигнати в различни архитектурни стилове (коринтски, йонийски, дорийски).

Екстериорът на Колизеума беше украсен с мрамор, а периметърът беше украсен със зашеметяващи скулптури.

Най-важните лица на Рим и самият император седяха в долните ложи за привилегировани лица.

Въпреки че само една трета от сградата остава непокътната, римският Колизеум остава една от най-зашеметяващите архитектурни структури в целия свят.

Общоприето е, че примитивните сгради на Рим идват от етруските хора, може би дори издигнати от тях. Това логично е продължение на линията на гръцката архитектура. Сградите на Римската империя запазват основата на етруската архитектура - кръглата арка. Кръгла арка е закръглено каменно покритие, което свързва опорите един с друг. Това помогна да се подредят камъните в кръг с радиус за равномерен натиск върху тях. Използвайки нови строителни техники, римляните успяха да вложат креативност в новите сгради. Новите теоретични знания помогнаха за изграждането на големи храмове и способността да се издигат многоетажни къщи и сгради. По отношение на въвеждането на кръстати сводове и кутии, римляните успяха над гърците и направиха по-сложни сгради.

За да могат арките да стоят сигурно, колоните, които преди това бяха популярни, вече не се използват. Римските архитекти започнаха да строят огромни стени и пиластри, а колоните се превърнаха просто в декоративни декорации. Това се използваше почти навсякъде, но имаше и сгради, в които използването на колони беше по-подходящо. Стиловете на колоните остават практически непроменени; римляните се спират на стандартната гръцка версия.

Като цяло римската архитектура е пряко зависима от гръцките тенденции в архитектурата. Въпреки това римляните се опитаха повече да подчертаят своята сила и независимост, за да сплашат и потиснат чуждите народи. Те не пестиха средства за украса на своите сгради; всяка структура беше великолепна и богато украсена. В същото време, от гледна точка на архитекта, те се опитаха да направят всяка структура образцова. Предимно сградите са построени за практически нужди, но храмовете също заемат важно място сред сградите.

История на архитектурата на Древен Рим

Като независим клон на световното изкуство, архитектурата на Древен Рим се формира много дълго време, около 4-1 век. пр.н.е д. Въпреки факта, че много сгради от онези времена вече са се разпаднали, те продължават да очароват със своите останки и отделни елементи. Римската империя беше една от великите, ако не и най-великата, която постави основите нова ера. Обществените места от онова време могат да поберат десетки хиляди хора (базилики, амфитеатри, търговски пазари), но винаги имаше към какво да се стремим. Религията също не остана на заден план; списъкът на строителните структури в Рим включваше храмове, олтари и гробници.

Сравнявайки се с целия свят, дори историците стигнаха до извода, че е трудно или просто невъзможно да се намерят равни съперници на архитектурата на Рим и римското инженерство. Акведуктите, мостовете, пътищата, крепостите, каналите като архитектурни обекти са само малка част от списъка на това, което са използвали на всички фронтове. Те промениха принципите на древногръцката архитектура, преди всичко ордерната система: те комбинираха реда с арка.

Голямо значение във формирането на римската култура е дадено на стила на елините, които са поддръжници на архитектурата в огромен мащаб и развитието на градските центрове. Но хуманизмът и способността да се наследи хармоничният гръцки стил бяха пропуснати в Рим, като се даде предпочитание на възвисяването на могъщи императори. Те подчертаха рязко силата на армията. Оттук и целият патос, който беше в основата на много декорации на сгради и конструкции.

Разнообразието от структури и общият мащаб на сградите в Рим са много по-високи, отколкото в Гърция. Изграждането на огромни сгради стана възможно благодарение на промените в техническите принципи на строителството. Така се появяват нови тухлени и бетонни конструкции. Те направиха възможно покриването на големи участъци, ускорявайки процеса на строителство. Също така беше важно, че с използването на такива строителни методи професионалните занаятчии все повече бяха изоставени и се доверяваха на роби и неквалифицирани работници. Това значително намали разходите за строителство.

Етапи на развитие на римската архитектура

1-ви период

Етапите на развитие на римската архитектура могат да бъдат разделени на 4 периода. Първият и най-краткият започва от основаването на древен Рим и завършва през 2 век. пр.н.е д. Този период не е богат на архитектурни паметници, а появилите се са наследството на етруските. Почти всичко, което е построено през този период, е обществено достъпно. Носеше колективни ползи за селищата. Тази категория включва канали за почистване на града от канализацията, която през тях пада в Тибър. Затворът Мамертин и първите базилики също могат да бъдат приписани на сгради, които са били полезни.

II период

Вторият етап обикновено се нарича "гръцки". От средата на 2 век започва сериозно влияние на гръцката архитектура върху римската. Силно влияние остава до края на републиканското управление (31 г. пр.н.е.). Смята се, че по това време започват да се появяват първите мраморни храмове, които заменят обичайните видове камъни и травертини. По своя дизайн те бяха много подобни на гръцките, но архитектите се опитаха да направят забележими разлики.

Римските храмове през тези години изглеждаха продълговати с 4 ъгъла. Основата обикновено е висока, с прикрепено стълбище по предната страна. Изкачвайки се по стълбите, се озовавате до колоните. Влизайки малко по-дълбоко, има врата, която води към основната зала. Основното осветление идва през тази врата, така че често е отворена.

Наред с такива храмове от древногръцки тип, римляните издигат храмове в чест на боговете кръгла форма. Това са предимно техни собствени идеи, използващи гръцки елементи. Един от тях може да се счита за храма на Портун; заобиколен от 20 колони, този исторически обект е оцелял до днес. Конусовидният мраморен покрив е добър пример за римския индивидуален стил.

Броят на общностите от сгради включва не само сгради, свързани с религията, но и много други:

  • Табулариум - огромна сграда, предназначена да съхранява архиви;
  • Дървеният театър на Скаурус е една от най-интересните сгради от този период. Включва над триста мраморни колони и бронзови статуи, може да побере 80 000 посетители;
  • Първият каменен театър е построен в чест на богинята Венера.

Цялата история за тях изчезна с тях. Заслужава обаче да се отбележи, че с помощта на съвременни технологии за триизмерно моделиране беше доказано, че тези структури са построени много компетентно. Например „Каменният театър“ беше разположен по такъв начин, че сцената гледаше на североизток. Тъй като при Август традиционно се провеждат представления и тържества в сутрешно време, всички слънчеви лъчи удрят сцената, а не посетителите на театъра.

III период

По отношение на значението, най-ефективният период в историята на римската архитектура. Началото се счита от времето на възкачването на Август на републиканския трон и завършва през 138 г. сл. Хр. д.

Технологиите на римляните започнаха активно да използват бетон. Започва нов етапизграждане на базилики, циркове, библиотеки. Там се провеждаха изпитания за определяне на най-добрите ездачи на колесници. Набира популярност нов типмонументално изкуство - триумфална арка. В същото време технологията непрекъснато се подобряваше с помощта на нови конструкции, посветени на новите победи на бъдещата империя.

Римското изкуство не е било толкова елегантно като гръцките структури, но техническите умения на строителството са останали Най-високо ниво, за векове. Колизеумът (най-много голям амфитеатърантичността) и храма Пантеон (строителство в името на боговете).

Въвеждането на гръцки архитектурни елементи придобива масова популярност и продължава да се разпространява в западните и северните региони на Европа. Повечето гръцки архитекти стават известни с помощта на римляните, които поръчват гръцки копия, които са по-добре запазени от оригиналите. Римляните, за разлика от гърците, се придържат към своята концепция за скулптурни традиции. Те направиха бюстове на своите предци, за да покажат прототипи на семейството си. Гърците са използвали такива скулптури като произведения на изкуството в дома. Тази простота и ярка индивидуалност на римското портретно изкуство го показва от нова за нас страна.

През този период всички архитектурни структури преминават през етапи на развитие, подобрение и повишаване на нивото на величие. Елементите на лукса са широко използвани и за първи път започват да се прокрадват чертите на ориенталското изкуство.

IV период

След заминаването на Адриан от власт, римското архитектурно изкуство бързо започва своя упадък. Всички онези декорации, които са били използвани преди това, започват да изглеждат ненужни и неподходящи и използването им е все по-малко правилно. Този период продължава до пълното установяване на християнството и оттеглянето на езичеството на заден план. Периодът на упадък се характеризира с това, че всеки владетел иска да влезе в историята с помощта на величествени сгради.

Този период също продължава да се отличава с ориенталски елементи, които са все по-видими в архитектурното изкуство. Те започват да доминират в класиката на жанра. Строежите при последните владетели на империята в такива отдалечени области на владение като Сирия и Арабия свидетелстват особено красноречиво за това. Това се забелязваше в промяната в подуването на покривната повърхност и изобилието от ненужни аксесоари. Често били издигани мистериозни, фантастични форми, които се смятали за символи източна посокаархитектура.

Величието на Рим в храмовете

Една от първите конструкции, издигнати от Август, посветена на обожествения идол на Юлий Цезар. Построен през 29 пр.н.е. Храмът е създаден в скромния стил на йонийския ордер. Мястото на кремацията на Цезар беше разположено отделно. В украсената зала има обособени места за оратори, които замениха съществуващия тук трибунал, съсредоточен дълги години в западната част.

Олтар на мира

Монументална сграда на древен Рим, която записа в историята победата на Август над испанците и галите. Построена е през 13 г. пр.н.е. д. На външен вид изглеждаше като ограда с прави ъгли, висока 6 м, в центъра на която имаше стъпало с олтар. По периметъра на оградата имаше 2 прохода, през които можеше да се приближи до олтара. На противоположните стени бяха изобразени процесиите на Август, за да принесе жертва на олтара.

Паметникът въплъщава частици от всички култури, предшестващи римската архитектура. По вида на конструкцията може да се съди за италианския стил, а по разположението на орнамента по дъната и върховете – за етруските принципи. Изящната изработка на релефа на олтара говори за силно гръцко влияние.

Храмът на Марс Ултор

Един от най-големите храмове в Рим. Широчината на фасадата е около 35 м. Вътрешната украса е направена предимно от мрамор с дървени тавани. Имайки тържествен вид отвътре, храмът предизвикваше чувство на наслада сред присъстващите в него хора. Датата на създаване на този исторически паметник се счита за 2 г. пр.н.е. д. Гръцките елементи могат да бъдат проследени в почти всички етапи на архитектурата.

Пантеон

Храмът Пантеон може да се нарече специално място в Рим. Второто име е „Храмът на всички богове“. Много храмове от древни времена са построени по заповед на императори и Пантеонът не е изключение. Пантеонът е посветен предимно на двамата богове Венера и Марс; те са смятани за пазители на Юлианското семейство. Сградата се състоеше от три части, които бяха преплетени една в друга. Той е кръстен на архитекта, който е извършил работата, но се смята, че Пантеонът е неговият псевдоним. Пантеонът е построен през 118-128 г., като през годините е реставриран няколко пъти. Днес от него е останала малка част, което не позволява да се насладите на цялото величие на храма от онова време.

Древна римска скулптура

Монументалното изкуство на древните римляни е значително по-ниско от гръцкото. Римляните никога не са успели да създадат най-великите скулптурни паметници и да се конкурират с гърците по тези граници. Но все още беше възможно да се обогати пластмасата с нейните елементи.

Най-добри резултати са постигнати в портретното изкуство. Римският народ пренася своето наблюдение върху всяка черта на човека и неговата уникална индивидуалност. Създават се идеални портрети, както и портрети, в които се вижда човешкият негатив и реалистичността на художествената форма. С помощта на скулптури те първи започнаха пропаганда за културизация на обществото. Те построиха паметници на известни личности и направиха структури на триумфа.

 

Може да е полезно да прочетете: